Tuesday, June 26, 2012

etik


etik
Nezaket hanım, aklından zoru olanlara çare aramaktan bıkmış bir edayla kahve içmek için özel kliniğine gelen eski arkadası psikolog Nazik hanıma dert yanıyordu.
-psikolog olarak kal aman, bak ben kafamı kaşıyacak vakit bulamıyorum. paraysa para ayol. varda biz ne yapabiliyoruz. yazlıkta bile ancak bir ay dinlenebildim bu sene.
Eli Lilly ne göndermiş bana bak kız.. şaşırma sakın, Fiji adasına iki haftalık tatil.. uçak otel yeme içme herşey onlardan..son iki senede en fazla Prozac reçetesini yazmamın mükafaatı..benim keltoş ’yok ben gidemem .. uçağa binme fobim var’ diyor..gel seninle uçalım.. geçen senede nazlanmıştın Haiti seyahatıma katılmamakta.. ama biliyorsun ne kadar eğlendik.. ben karaderililere bayılıyorum.. gülme işte ne yapayım oğlan ne biçim dansediyordu otelin bahçesindeki pistte..dayanamadım. gece yarısı kapımı açık bıraktım..sen ne yaptın odanda içip içip ağladın değil mi.?
Kız ne zaman evleneceksin martladın valla! zaten evlensen de bir şeye benzemiyor bir süre sonra dırdır, kavga gürültü, mahkeme salonunda alıyorsun soluğu. ben üç kez yırttım.. bu son olsun dedim.. keltoşum hiç karışmaz bana..biliyorsun anlaşma yaparak evlendik.
bırak öyle asık suratlı feminist tavırları da aç gözünü, yakala; bizim çevreden birileri mutlaka sana asılıyordur.. hadi söyle biraz dedikodunu yapalım..artık meşhur oldu ya bizim nazik hanım.. ekranlarda boy gösterip ruh sağlığı konusunda nutuk atıyorya.. karın doyurmuyor bunlar nazik hanım.. aç gözünü.. dünyada beşyüzmilyon akıl hastası var.. bunu sende biliyorsun. Peki kaç tane psikanaliz var? yetmiyor sırada bekleyenlere bir bak.. bak şu randevu defterime..gelecek marta kadar dolu.iki sekreter aldım hala başedemiyorum. hadi sık dişini beş yıl oku al diplomayı.. valla senden iyisini mi bulacağım istersen çalış yanımda. Zaten şu kazık heriften hiç hoşlanmıyorum .. duvar suratlı adam reçete yazmamakta diretiyor. ona yol verecem valla..
Dünyanın haline bende acıyorum. hele arasıra Afrikadaki açları çıplakları göstermiyor mu ekranlar..AİDs lilere bakınca inan midem bulanıyor..kahvaltı bile edemiyorum.. yazık zavallılara. Dünya sağlık örgütünde bir sorun var ama, ben çözemiyorum. Ne kadar vergi veriyorum biliyor musun? nereye gidiyor benim vergilerim. mali danışman olarak müşerrefi seçmeseydim valla iflas ettirirdi beni bu ceberrut devlet. Üstüne üstlük her sene yüzbin dolara yakın sigorta pirimi ödüyorum. hastalarımdan birisi aldığı ilaçların yan etkilerinden ölür kalırsa; tazminat mazminatla uğraşacak vaktim mi var benim!
Evet. Haiti’deki depremde tüy dikti yani.. döstermeyin efendim böyle kanlı canlı yayın mı yapılır..çoluk çocuk bakıyor Tv ye. Nerede medya etiği efendim. gerçekçilermişte bilmem ne.. Benim karaoğlana ne oldu acaba..karapanterim benim. onu hiç unutmadım unutamayacağım galiba.
Sende diline Sınır Tanımayan Doktor’lara takmışşsın. Kız sen delirdin mi!? Onlarla çalışılır mı hiç. Nerede savaş, deprem felaket orada onlar. Sözde insanlık adına koşuşturuyorlar..bana inandıramazsın nazik. Haçlı seferleri düzenliyorlar anlamıyor musun? Ne işleri var Afrikanın insan girmemiş Kongo’sunda. Sorarım sana ne işleri var.. onlara ne Afganistan, Irak, Pakistan..
Acıyorum valla, bende insanım. Pakistan sel felaketi için yüz dolarlık çek yaptırdım inan bak; ihmalkarlığımdan göndermiyorum. Hayır kurumlarına inanmak mı..hiçbirinde etik denilen nesne yok.. inan bana. Ben önce etik ararım. Doktordan avukatına, mali uzmanından mimarına değin etik ararım etik. Ne politikacıda, nede şairinde etik ara bu ülkede.
Ama biz, hipokrat yemini etmiş olanlar her zaman sadık kaldık yeminimize.. değil mi!?
Noldu rengin sarardı nazik!? Menapoza mı girdin yoksa erkenden..Prozac mı yazayım sana, yoksa Zoloft mu.?. tercih senin canım..istersen dolsptan çıkarıp iki kutu vereyim.. hediyem olsun!
Şu telefonda hep böylesi anda çalışmaz telefon idaresi şunu bunu dinleyeceğine.. nerde etik.. Kızım bana ambulans çağır ! Sırada beklemek istemeyen iri kıyım biri mi var.. Depresyona mı girmiş. Sigortası da mı yok.. parası yoksa..Olmaz öyle şey. Burası hayır kurumumu, camiye kiliseye gitsin! Bağırıp çağırıp rahatsız etmeğe hakkı yok hastalarımı..Bekçi Bekiri çağırsana kızım..ne diye diktim ben onu kapıya. Boşgezenin hanı mı burası!
Acili ara, polis göndersinler. bir de ambulans.! boşuna mı onca vergi veriyorum ben.
Nedir yarappi benim çektiğim. Çıldıracağım!
Ne bekçisinde etik var, ne polisinde, ne ambulansında bu memleketin.
Nazik uyan uyan.. bayılmanın sırası mı şimdi! öf bıktım vallahi!
Kızım PanAmerikan hava yollarını ara.. acele Fijiye uçaçağım hemen yarın.. tek kişilik tabii.. tek kişilik.!
Volkan Kemal
10 Ekim 2010
Bu öykü, Dünya Ruh Sağlığı Haftası adına alelacele kaleme alınmıştır. etik metik vede tetik aranmaya.

HİPOKRAT YEMİNİ
Hekim Apollon Aesculapions, hygia panacea ve bütün Tanrı ve Tanrıçalar adına. And içerim, onları tanık ve şahit tutarım ki, bu andımı ve verdiğim sözü gücüm kuvvetim yettiği kadar yerine getireceğim. Bu sanatta hocamı, babam gibi tanıyacağım, rızkımı onunla paylaşacağım. Paraya ihtiyacı olursa kesemi onunla bölüşeceğim. Öğrenmek istedikleri takdirde onun çocuklarına bu sanatı bir ücret veya senet almaksızın öğreteceğim. Reçetelerin örneklerini, ağızdan bilgileri şifahi malumatı ve başka dersleri evlatlarıma, hocamın çocuklarına ve hekim andı içenlere öğreteceğim. Bunlardan başka bir kimseye öğretmiyeceğim. Gücüm yettiği kadar tedavimi hiç bir vakit kötülük için değil yardım için kullanacağım. Benden ağı ( zehir ) isteyene onu vermiyeceğim gibi, böyle bir hareket tarzını bile tavsiye etmiyeceğim. Bunun gibi bir gebe kadına çocuk düşürmesi için ilaç vermiyeceğim. Fakat hayatımı, sanatımı tertemiz bir şekilde kullanacağım. Bıçağımı mesanesinde taş olan muzdariplerde bile kullanmıyacağım. Bunun için yerimi ehline terkedeceğim. Hangi eve girersem gireyim, hastaya yardım için gireceğim. Kasıtlı olan bütün kötülüklerden kaçınacağım. İster hür ister köle olsun erkek ve kadınların vücudunu kötüye kullanmaktan mazarattan sakınacağım. Gerek sanatımın icrası sırasında, gerek sanatımın dışında insanlarla münasebette iken etrafımda olup bitenleri, görüp işittiklerimi bir sır olarak saklıyacağım ve kimseye açmıyacağım.